10 februari: Wintervakantie, Cebu en Siargao

Kawasan Falls

Sinds 22 januari is het wintervakantie in Xiamen. Dit houdt in dat er geen lessen zijn en dat de meeste studenten of terug naar huis zijn of op reis zijn met als gevolg dat de campus nogal verlaten voelt. Daarbij is het koud (12 graden maar dit voelt heel koud want geen verwarming) en zijn de kantines en andere faciliteiten zoals het zwembad en restaurants gesloten. Al met al is Xiamen Xiang’an niet de beste plek om te zijn tijdens de wintervakantie. Ik had echter het geluk om tijdens deze vakantie op reis te kunnen naar de Filipijnen, wat geweldig was :).

De reis begon op 22 januari, de vlucht van Xiamen naar Manilla was vertraagd maar daardoor hoefde ik minder lang te wachten op de volgende vlucht vanuit Manilla. De eerste 5 dagen waren we in Cebu, als je opzoek bent naar een hotel, ga dan naar The center suites.  De 10 dagen erna waren we op Siargao, en ten slotte nog een dagje in cebu. Hier een chronologisch fotoverslag van de reis ;).

Osmena Peak: om 1 uur ’s nachts vertrokken we met de auto vanuit Cebu city naar deze berg om hier de zonsopgang te kunnen zien. Na 2,5 uur met de auto kwamen we erachter dat het laatste halfuur alleen per motor kon worden afgelegd. Tijdens de motorrit regende het een beetje en op de berg was het erg mistig en koud. Het werd ons afgeraden omhoog te lopen want er zou geen uitzicht zijn. Dat klopte. Er was niets te zien. Er waren wel een hond en een kat die met ons mee liepen en die met ons 2.5 uur op de berg gewacht hebben tot het licht werd. Rond 7 uur kwamen de eerste dagtoeristen aan en zijn wij terug naar beneden gelopen. Toen was er wel zon maar ook nog steeds veel mist. De motorrit terug was heel mooi, langs rijstvelden en veel groen.
Op Osmena peak, zonder uitzicht en super koud maar wel heel gezellig

Vanuit de auto gemaakt

Na Osmena peak wilden Eva en Alex zwemmen met de whale sharks in Oslob, ik was heel moe en heb geslapen op een houten bankje. Sinds een paar jaar kan ik op alle bankjes slapen, hoe oncomfortabel het bankje ook is. ’s middags zijn we doorgereden naar Moal boal en hebben hier in de buurt overnacht.
Moal boal: hier hebben we gesnorkeld, dat had ik nog nooit gedaan. Dit was de reis van heel veel nieuwe dingen haha. In Moal boal zijn  sardines, dit wordt de sardine run genoemd. Het is heel bijzonder om zoveel sardines te zien en ze glinsteren in het zonlicht, onderwater.
Kawasan Falls: heel blauw water waar je in kan zwemmen.
Kawasan Falls
Boottocht in Cebu. Dit was ‘boating’ de hele dag op een boot en af en toe zwemmen en snorkelen. Veel vissen en koraal te zien.
Cebu City
Kapsalon langs de weg
Cebu city
Terug in Cebu. In de Filipijnen is het verschil tussen arm en rijk erg groot. Op straat is de armoede duidelijk te zien, duidelijker dan in China. Maar er zijn ook grote malls, zoals Ayala shopping mall, één van de grootste winkelcentra in Cebu, met lichtshow en heel veel restaurants.
Lechon, een gebraden varken, dit is overal in Cebu te koop. Eten in de Filipijnen was heel leuk, best nog veel vegetarische opties ondanks dat men hier heel veel vlees eet. Overal is vlees te koop en overal zit vlees in. ‘Unli meat’ is een arrangement waarbij je onbeperkt vlees kunt eten voor een zeer lage prijs. Uit eten gaan was erg goedkoop, hoewel Siargao vergeleken met Cebu duur is. Het was fijn om eindelijk spaghetti en wraps en vegetarische burgers te kunnen eten :).
Zaterdag 27 januari: vliegen naar Siargao. Siargao is een eiland 800 km ten zuidoosten van Manilla. Het eiland heeft een oppervlakte van 437 km2 en ongeveer 94.000 inwoners.
We verbleven deze 10 dagen in Villa Solaria. Villa Solaria heeft bungalows voor groepen en stapelbedden. Er heerst echt een ‘hostel sfeer’ en er is een algemene ruimte waar je kan eten, koken, spelletjes doen en tafeltennissen.
Algemene ruimte
Onze bungalow verscholen achter tropische planten
De bungalow, hoewel er regelmatig geen stromend water was, een dag geen electriciteit en het dak lekte wanneer het regende, was het een goede plek om te overnachten. Siargao heeft een hoge luchtvochtigheid waardoor kleren nauwelijks drogen. Wolken vanuit de Pacifische oceaan laten het regelmatig regenen op Siargao. Het regende bijna dagelijks.
Om de regen te trotseren kochten we deze plastic zakken en knipten daar poncho’s van.
Om het eiland te kunnen verkennen hadden we deze scooters gehuurd. Twee van de drie scooters kregen een lekke band. Ter vervanging van onze scooter kregen we een motor die niet meer in beste staat verkeerde. Van deze motor waren zowel de snelheidsmeter als de gasmeter kapot… waardoor we na 1 dag rijden opeens zonder benzine stonden. Benzine wordt gelukkig bijna overal langs de weg verkocht in colaflessen, voor 50 pesos per liter.
Een middag regen maar ik wilde toch heel graag zwemmen. Dat was geen goed idee met alle rotsen voor de kust… we raakten allemaal gewond inclusief bloed haha. Toen maar een zandkasteel gebouwd, met gracht, dat blijft leuk.
Schelpen zoeken op Naked Island. Dit was het eerste eiland dat we aandeden tijdens island hopping. Dit eiland bestaat alleen uit zand.
Aangespoeld op Naked Island.
Het tweede eiland was Dako Island.
Siargao heeft heel veel mangroves. Via een boottocht door de mangrove kom je bij de Sugba Lagoon. De boottocht start hier, in Del Carmen. Hier vond ik ook een mooi blauw huis. In de Sugba Lagoon is een restaurant dat erg druk was. Gelukkig hadden we een paddle board en konden we weg van deze mensen varen. Als je ver genoeg vaart is het een hele mooie plek.
Tijdens de boottocht, mangroves!
Deel van de Lagoon
In de verte zie je huizen gebouwd boven het water.
De hoofdweg in General Luna waar we verbleven.
General Luna
Een blauw huis!
Siargao staat bekend om ‘Cloud 9’ waar je kan surfen. Aangezien ik nog nooit gesurft had heb ik gesurft met een personal instructor. Deze gaat met je mee en draait je board op tijd in de goede richting en duwt je dan weg als er een golf komt. Een instructor is erg goedkoop, 17 euro voor 3 uur inclusief board bij ‘Oh Wow, Surf”.
Surfen in Cloud 9, rechts worden surfboards verhuurd door ‘Oh Wow, Surf’. Deze mensen zijn heel aardig dus ga vooral hierheen als je ooit wilt surfen op Siargao ;).
Pawnshop: hier gingen we heen om geld op te nemen.
De markt in General Luna
Hier wordt van alles verkocht.
De vleesmarkt, hier kochten we vlees voor de boddle fight later op het strand.
Boddle fight: dit is een Filipijnse manier van eten. Het eten wordt verspreid over bananenbladeren en iedereen eet met zijn handen. Mensen van ‘Oh wow, surf’  hadden het eten bereid en aten met ons mee.
De kerk van General Luna. Over het hele eiland zijn kerken.
Harana beach resort, dit vond ik één van de mooiste plekken op Siargao door de vele lampen :).
Mango Daiquiri in Kermit. In General Luna zijn veel uitgaansmogelijkheden maar iedere avond is het feest in een andere bar. Heel handig dat je dus niet hoeft te zoeken naar de beste plek want er is maar één plek. Ik heb in ieder geval al mijn gemiste feestjes van de afgelopen jaren weer ingehaald haha :).
Zonsondergang in Cloud 9
Heeel veel kokosnoot bomen. Deze reis ben ik erachter gekomen dat een kokosnoot niet aan een palmboom groeit…
Eindeloze rijstvelden tijdens één van onze roadtrips over het eiland.
Magpapunko Rockpool, dit is een toeristische bezienswaardigheid die overal wordt aanbevolen. Het was echter niet heel bijzonder. Het idee is dat bij laagtij het water blijft staan in de poel waardoor je er nog in kan zwemmen.
De bekende board walk in cloud 9.
Bootjes
In de buurt van Dapa, waar we op de motor heen waren gereden.
Carabao’s

Dit was de laatste foto van mijn verslag over de Filipijnen, het zijn nogal veel foto’s, sorry als het teveel is haha. Een grappig feit is dat iedereen in de Filipijnen dacht dat ik Filipijns was. Overal werd ik in Tagalog of Bisaya aangesproken waarop ik moest uitleggen dat ik uit Nederland kom en in China geboren ben. Dat vind ik eigenlijk heel leuk en bevestigd mijn gevoel dat ik eigenlijk vooral Aziatisch ben. Ik ben niet echt Chinees want ik ben hier niet opgegroeid, ik had net zo goed Filipijns kunnen zijn, of Indonesisch want vrienden uit Indonesië zeggen dat ik Indonesisch lijk. Daarom ben ik nog het meest Aziatisch denk ik.

Inmiddels ben ik weer terug in Xiamen. Dat is goed maar na iedere reis voel ik me een beetje ‘ontaard’ en heb ik tijd nodig om weer te wennen aan ‘thuis’, dit heb ik al mijn hele leven en hoort er nu eenmaal bij. Reizen is voor mij één van de beste dingen in het leven, maar het maakt ook dat ik ga nadenken over het leven en de toekomst haha. Ik heb hier gelukkig wel genoeg te doen. Ik ben nu weer bezig met het artikel over mijn masterthese. Dat moet absoluut zo snel mogelijk af. Volgende week ga ik naar Nanping om Chinees nieuwjaar te vieren bij Yangting en haar familie.

Misschien vind je dit ook interessant