25-09 Eerste week in Xiamen

OEC-building, hier hebben we de lessen

Het is nu maandagochtend 8 uur en ik zit op mijn bed dit verslag te schrijven. Het is nu al 30 graden, het wordt vandaag 34 graden. Ik moet nog steeds wel een beetje wennen aan de intense hitte hier.

Om 10:00 uur heb ik elementary chinese waarin we grammatica en nieuwe woorden leren. Dit vak heb ik 6x per week. Daarnaast heb ik nog listening course (luisteren, 2x per week) en speaking course (spreken, 2x per week). Alle lesuren duren 1.5 uur met een pauze van 10 minuten. Aan het eind van de week kan je je inschrijven voor extra vakken waaronder chinees lezen en schrijven, chinees schilderen en kungfu. Hier ga ik waarschijnlijk ook nog één van doen.

Terug naar het begin, het laatste verslag schreef ik 1.5 geleden vanuit Shanghai. In de dagen erna heb ik met een vriendin uit Nederland in Shanghai afgesproken. Heel grappig om elkaar hier te zien.

Met Vera op de Bund in Shanghai

Vorige week zaterdag ben ik met papa naar Xiamen gevlogen. Ik heb een mobiel abonnement afgesloten en we zijn even op het strand geweest.

Strand – ook hier schrijven mensen in het zand, maar dan natuurlijk in karakters 🙂

Palmbomen

Op zondag was de registratie voor nieuwe studenten en toen dit voltooid was is papa naar het vliegveld gegaan. Ik ben met een groep andere studenten naar de bank gegaan voor een Chinese bankrekening. Na 5 uur in de bank te hebben doorgebracht had ik om 18:30 ’s avonds toen de bank al helemaal afgesloten was en iedereen, zowel de studenten als het bankpersoneel, er helemaal klaar mee waren een echte chinese bankpas! Ik heb deze gekoppeld aan een app, Alipay, want echt overal kan je hier betalen met Alipay. Ook in kleine restaurantjes, op straat en op de campus. Daarnaast is deze app weer gekoppeld aan je studentenkaart, de enige kaart waarmee je kunt betalen in de kantine en in de supermarkt op de campus. Het was wel even uitvinden met welk betaalmiddel je nu precies waar kan/moet betalen haha. Door de middag in de bank ken ik nu trouwens wel al veel mensen, t was wel een goede perfecte introductieactiviteit J.

Sorry dat dit verslag nogal ongestructureerd is, mijn perfectionistische kant wil het nog wel 5x herschrijven maar ik heb daar nu even geen tijd voor ;).

De campus is heel erg groot en ligt nogal afgelegen, ver buiten het centrum. Met de bus is het bijna 1.5 uur naar het centrum. Daardoor voelt dit een beetje als een klein dorp waar alles is, restaurants, bank, supermarkt, zwembad, fitness etc. Net buiten de oostelijke poort (dong men) zijn nog wat meer restaurantjes, een grotere supermarkt, een fietsenwinkel en een markt waar je ’s avonds kan eten. De gebouwen zijn ook heel groot, we vragen ons af of de volledige capaciteit hier ook benut wordt of dat dit allemaal op de groei gebouwd is… Je kan hier heel goed fietsen want de wegen zijn breed en er zijn nauwelijks auto’s. Ook kan je hier goed hardlopen, er is overal straatverlichting en dus geen auto’s.

De studenten appartementen

Een groot deel van de campus bestaat uit ‘dormitory’s’, de appartementen waar de studenten wonen. Internationale studenten wonen met in een appartement met 4 kamers. Onze kamer is ongeveer 3×4 meter en we wonen er met z’n tweeën. Ik heb een hele leuke kamergenoot met wie ik veel samen doe. Ze is Chinees maar opgegroeid op de Filipijnen en even oud als ik.

Mijn deel van de kamer, op de 5e verdieping

Balkon, om was te drogen

Eén vriendin en huisgenoot voelde zich de tweede avond niet goed en we besloten dat het goed zou zijn een dokter te zien. Gelukkig was het vooral te weinig gegeten/gedronken/vermoeidheid/stress en is het nu weer goed maar het was wel een hele ervaring. Van de bewaker bij de gate kregen we een nummer dat we moesten bellen. Daarna werden we door een man in een witte jas opgehaald met een busje om naar de dokterspost te gaan. Eenmaal daar hebben we geprobeerd de klachten duidelijk te maken aan de dokter in het chinees, dit was een uitdaging. Ze moest aan het infuus, met volgens mij gewoon een ORS oplossing. We kregen nog meer ORS mee en spraken over de zorgverzekering en hoe de ziektekosten te betalen. De kliniek accepteerde alleen  contant geld maar wij hadden dit in alle haast niet meegenomen. Gelukkig was daar Alipay! De dokter zou contant betalen en wij  mochten hem met alipay terugbetalen. Toen vonden we ineens toch nog contant geld in een portomonee en was het allemaal niet meer nodig.  Ik hoop heel erg dat ik aan het eind van dit semester dit soort dagelijkse dingen gewoon zonder problemen kan regelen in het chinees.

Op avond drie wilden we gaan eten maar kwam ik erachter dat mijn fiets in de 1,5 uur ervoor verdwenen was. Ik kan deze fiets via een vriend lenen voor dit semester. Na wat heen en weer bellen zijn we naar de security geweest aan de andere kant van het terrein. Blijkbaar wordt de hele campus gefilmd, er is een kamer met heel veel tv-schermen waar dit op te zien is. Omdat er nog iemand voor mij was kwamen we er niet aan toe naar mij fiets te zoeken op de beelden. Toen we om 23:15 terug liepen naar de kamer, al grapjes makend dat hij er misschien wel weer gewoon zou staan, bleek dit ineens waarheid te zijn :D. Mijn fiets was terug. Ik was heel blij.

Tot zover, er is nog veel meer te vertellen maar dat komt de volgende keer!

Nog wel een paar foto’s

Op de markt naast de campus, ben hier al 3x geweest, mijn lievelingseten namelijk da bing (een soort brood met aardappelvulling, lente-ui en sesamzaad)

Bibliotheek, het grootste gebouw op de campus

Binnentuin in het OEC gebouw

Campus – Links restaurants, bank, telecom winkel. Rechts, appartementen.

Campus – sportvelden

Eten op de markt ’s avonds

Misschien vind je dit ook interessant