Laos: fotoverslag van een reis langs Luang Prabang, Vang Vieng en Vientiane

Al ruim 2 maanden geleden kwam ik terug uit Laos maar foto’s van dit land had ik nog niet gedeeld, en dat lijkt me toch nog wel leuk om te doen. Als je je vooral aangemeld had voor een email notificatie bij nieuwe berichten om mijn Chinareis te volgen, voel je dan vooral vrij om je weer af te melden. Dit kan onderaan de email door op afmelden te klikken ;). Als je mijn recepten en reisfoto’s wilt blijven bekijken vind ik dat natuurlijk wel erg leuk. De boot op bovenstaande fotois al in Laos aangekomen maar met deze boot, de slowboat genaamd, vaarden we in twee hele dagen naar Luang Prabang. Onderweg, na 8 uur varen kwamen we aan in een dorpje waar we in een guesthouse overnachtten. Van hieruit bezochten we de hoogtepunten van Laos.

Deze kratten zitten vol met eenden, die kwamen net met de boot aan, waarschijnlijk op weg naar Thailand.

De lokale bevolking moest voorin zitten. Wij daarachter, de zitplaatsen bestaan uit losse autostoelen.

Uitzicht terwijl we over de Mekong rivier varen. Het uitzicht was mooi maar veranderde weinig gedurende de twee keer 8 uur varen.

Onderweg stopten we steeds bij dit soort dorpjes aan de oever van de mekong om reizigers mee te nemen.
Op de slowboat vormde zich een reisgroepje waarmee we samen in Laos gebleven zijn. De meesten zijn ook nog samen doorgereisd naar Vietnam toen ik al weer in Nederland was.

Na twee dagen varen kwamen we dan eindelijk in Luang Prabang aan. Een leuke plaats. Klein en in de natuur gelegen. Deze foto is genomen vanaf een uitzichtpunt op een berg(je) in de stad.
Het hostel in Luang Prabang, aan de Mekong rivier.

De Kuangsi watervallen. Deze zijn supermooi blauw en helder. Als je naar boven loopt kun je ook nog zwemmen in de jungle. Daar zwom ook een groep monniken, in oranje zwembroeken.

Nog meer van de watervallen.
Vanaf de watervallen liepen we naar een restaurantje midden in het bos. Op weg hiernaar toe kwamen we deze kudde koeien tegen. Ze kleuren goed bij de rode aarde.

Het eten in Laos vond ik over het algemeen minder lekker dan in Thailand. Het lijkt er wel op maar is het net niet, behalve dit geweldige vegetarische buffet! Voor 1,50 kon je een hele kom vol scheppen met allerlei lekker vega dingen.

Mocht je daarna dorstig zijn dan kun je een flesje slangenwijn kopen. Hebben wij toch maar niet geprobeerd…
Tempel in Luang Prabang. Deze stad heeft niet heel veel tempels maar deze was toch wel mooi.
Eén van onze reisgenoten was Mexicaanse en daar is het een gewoonte een taart in het gezicht te krijgen op de verjaardag. Ik vluchtte weg voor taart en slagroom maar dat mocht niet baten. Ik kon niet ontkomen, helaas.
Na 4 dagen reden we met een minivan ’s ochtends vroeg naar Vang Vieng. De busrit was zeer oncomfortabel voor de meesten van ons behalve voor mij want ik had een goede plek voorin bemachtigd. We zaten in een hostel wat 2,50 per nacht kostte inclusief ontbijt en zwembad. We waren de enige gasten in dit hostel. De kwaliteit was niet heel goed maar voor die prijs hoeft dat ook niet. Het zwembad was wel heel fijn want het was hier heel heet. Ik denk rond de 35 graden zonder wind.
Met een tuktuk zijn we naar de voet van een heuvel gereden van waar we nog zo’n 45 minuten omhoog moesten lopen. Uiteindelijk hadden we wel dit hele mooie uitzicht over de rijstvelden. Het is al 17:00 ’s avonds vandaar dat de foto nogal donker lijkt.

Ondanks de hitte maakte we nog een ritje op een gehuurde scooter. De Vang Vieng Loop is een rondrit die je in een middagje kunt afleggen. Je komt langs verschillende bezienswaardigheden zoals een grot, zwemplaatsen en veel rijstvelden. Onderweg kwamen we ook veel Laotianen tegen die in de dorpjes wonen.

Groepsfoto, nog steeds met de mensen van de slowboat

Aan het eind van de middag werden de wolken dreigend grijs. Er zat duidelijk regen aan te komen. Voor de eerste bui konden we schuilen in één van deze hutjes maar daarna moesten we echt terug. Ook omdat we niet in het donker op het platteland wilden rondrijden, met weinig benzine.

Toen was het nog droog maar al wel grijs. Deze mensen werken op de rijstvelden. Dit lijkt me zo zwaar werk, best wel stom als je daar dan op de scooter langs rijdt en ook nog foto’s maakt maar het is toch ook wel een heel bijzonder beeld dat ik graag wilde vastleggen.

Karstgebergte rond Vang Vieng
Kinderen van het restaurant waar we wat aten zwemmen in de naastgelegen beek.

Laotiaans dorpje
Winkel op het platteland
Hostelontbijtje bestaande uit een pannekoek met aardbeijam en een banaan. Die banaan hoort groen, hij is al wel rijp.

Na nog een paar nachten Vang Vieng was het dan tijd voor mij om afscheid van de groep te nemen en in het speciaal van Alberto en Elena. Ik ging met de bus naar Vientiane waar ik nog één nachtje sliep voor mijn vlucht terug. In de bus kwam ik weer mensen tegen van de slowboat. Dit laat wel zien hoe toeristisch dit gebied is, je komt overal steeds dezelfde mensen weer tegen.

In Vientiane zat ik in een hostel waar naast mij slechts twee andere gasten waren. Ik vond dat wel fijn, een beetje bijkomen van alle sociale dingen want dat was soms best wel een beetje vermoeiend. Ik heb rustig alleen de stad verkent en de laatste noodles gegeten.

Eetkraampjes op straat in Vientiane.

De laatste tempel. Niet heel mooi maar toch snel even omheen gelopen.

Op de buitenkant van het gebouw stond shopping mall, ik verwachtte een iets luxer winkelcentrum dan dit, maar dit is dus een winkelcentrum in het centrum van Vientiane.

Het koninklijk paleis?

Op de laatste avond at ik nog een mango sticky rice. Dit is een heel lekker dessert bestaande uit rijst met kokosmelk en suiker en verse mango. Heerlijk!

De volgende middag vloog ik in 4 uur naar Singapore, Changgi Airport. Hier heb ik eerst een souvenir voor mezelf gekocht, namelijk een zilveren bedel voor mijn Pandora armband in de vorm van een wereldbol.

Daarna wilde ik mijn 3 uur in deze stad goed besteden. Ik besloot met de metro naar de ‘Gardens by the Bay’te gaan. Een grootse botanische tuin. Eerst moest ik nog wel geld opnemen en ontdekken hoe de metro werkte maar het is allemaal gelukt.

Gardens by the Bay is wel echt een botanische tuin 2.0. Er is een overdekte kas vol planten uit verschillende klimaatzones die verticaal loopt. Je kunt met de lift tot 5 verdiepingen omhoog en overal zijn loopbruggen. Zeker zo ’s avonds in donker was het een magische plek.

Hoewel ik al aan de late kant was voor de metro wilde ik toch nog graag even naar Marina bay sands, Dit zijn de drie wolkenkrabbers waarboven op nog een soort schip ligt. Ook wel bekend uit de film Crazy Rich Asians als je die onlangs gezien hebt. Bovenop is een hotel en Italiaans restaurant. In mijn reiskleding (lees sportlegging en loopschoenen) ging ik hier even kijken. Niemand hield mij tegen en ik kon tot op het dakterras komen waar ik deze foto maakte. Ik vind het geweldig om van zo hoog die energie die een stad kan uitstralen te voelen, vooral in donker. Daarna moest ik snel weer naar beneden en de metro in om nog op tijd op het vliegveld in de juiste gate te zijn. De vlucht ging verder prima hoewel ik pas heel laat sliep. Wel kregen we van Singapore Airlines een mini magnum! De service onderweg was erg goed.
De volgende ochtend was ik dan weer herenigd met Yannik en familie en, na het moeten nemen van de snelbus want spoorwerkzaamheden ;), weer thuis in Beilen.

Welkomstbloemen en vlaggen
Het is grappig om nog zo laat een reisverslag te typen. Eigenlijk extra leuk omdat je de reis nog eens doormaakt, in welke volgorde horen de foto’s ook al weer en welke tempel/berg was dat ook al weer. Nou was het natuurlijk ook niet heel lang geleden en is mijn geheugen voor reizen best wel goed maar inmiddels is er alweer veel gebeurd maar dan vooral op werkgebied en helaas niet qua reizen. Ik moet toegeven dat nu ik 2 maand thuis ben, ik wel weer zin heb om een klein reisje te maken. Vooralsnog staat er niets gepland, niet meer dan een cursus in Utrecht, Yannik in Scheveningen en toneelvoorstellingen in Amsterdam en Hardenberg ;). In Nederland is natuurlijk ook nog genoeg te zien!

Misschien vind je dit ook interessant