Backpacken in Thailand

Tijd voor een update! Het is inmiddels 5 augustus en er is veel gebeurd. Ik ben teruggekomen van mijn jaar in China wat ik heb afgesloten met 2 weken backpacken door Thailand en een week door Laos. 13 augustus kwam ik na een avond in Singapore en 13 uur vliegen aan op Schiphol waar ik opgewacht werd wat heel leuk was:). Met de voor mij typisch Nederlandse gele trein kostte het nog 2,5 uur voor ik écht thuis was. Hier wachtte nog eens een warm welkom. Na een week thuis ging ik nog een week met mijn ouders mee naar Oostenrijk, dit keer kamperen en wandelen in de bergen. Wat betreft reizen was dit een heel rijk jaar :). Op reis gebied zal het vanaf nu wel wat rustiger worden want voor de komende tijd staat er vooral veel werken op het programma. Dit betekent wel dat ik dit weekend mijn eerste echt vrije weekend heb, een geweldige verandering t.o.v. elke dag studeren ook in het weekend. Terug naar het doel van deze post: in deze post laat ik de foto’s van twee weken backpacken door Thailand zien (deel van de foto’s is ook door Alberto Calvi gemaakt).

Nadat het semester voorbij was en we Xiamen vaarwel hadden gezegd zijn we ’s ochtends vroeg naar Bangkok gevlogen. Dit begon al goed toen de taxi niet de campus op mocht, ondanks onze bagage en het feit dat er nog helemaal niemand wakker was om 6:00. We gingen snel met z’n tweeën op Alberto’s fiets naar de taxi, incl. backpacks en 10 andere tassen. Op het vliegveld hadden we oponthoud doordat we op zoek moesten naar 5 vermiste aanstekers in Alberto zijn rugzak van 100 liter en 25 kilo ;). Alsof we hiervoor gestraft werden is zijn rugzak vervolgens nooit aangekomen in Bangkok… Na een week hard strijden tegen de Thaise en Chinese autoriteiten kregen we een week later, we waren inmiddels in Chiang Mai, het bericht kregen dat de rugzak gevonden was in Seattle:D. Om nog meer problemen te voorkomen hebben we hem veilig terug naar huis in Italië laten sturen. In Bangkok ontmoetten we Elena, een vriendin van Alberto uit Italië. Samen hebben we zo’n 3 weken gereisd. Bangkok was heet en druk maar de tempels hier zijn prachtig. Ook het eten was heel lekker, ik at iedere dag pad thai en we dronken veel verse fruitshakes.
What Phra Kaew
Liggende Boeddha
De tempel heeft prachtige details
Bij het Grand Palace (dit is niet het Grand Palace zelf)

Naast het Grand Palace, in olifanten broek want we moesten op ’t laatste moment nog snel lange broeken aanschaffen. Daar hadden we even niet goed bij stil gestaan. Gelukkig worden deze typische olifanten broeken overal verkocht.
Wat Arun, deze tempel kan je met een ferry bereiken omdat hij voor ons aan de andere kant van de rivier lag.
’s avonds gingen we nog naar deze tempel op een heuvel in het centrum van Bangkok. Van hieruit hadden we een mooi uitzicht over de stad.
Volgens Thaise traditie moesten we hier schudden met een koker tot er een staafje met nummer uitviel. Dit nummer hoorde dan bij een papiertje waar een toekomstvoorspelling op stond.
Mensen die samen sporten in Lumpini park. Ondanks dat het hier boven de 30 graden was werd er veel hardgelopen.
Streetfood
Nog meer streetfood

Street food is overal te vinden in Thailand, het is ook heel goedkoop. Een bord pad thai (thaise noodles met ei, pinda’s en taugé kost slechts 1,50).
Oud ijzerhandel?
Verse kokosmelk
Met Elena uit Italie en Pimm uit Bangkok.
Hoge gebouwen zijn ook in Bangkok maar wel veel minder dan in bijvoorbeeld Shanghai
Na een dag in Bangkok zijn we met de trein een dagje naar Ayuthaya geweest. De treinreis duurde 1,5 uur en kostte misschien 1 euro p.p. De trein was een lokale trein met slechts een paar ventilatoren en veel verkopers die langs kwamen met snacks zoals fruit en vlees.
Het treinstation van Ayutthaya.
In Ayutthaya zijn we met een tuktuk langs zo’n 6 tempels gegaan. Door onderhandelingsskills van Elena kregen we de tuktuk met chauffeur voor dezelfde prijs als een scooter, die allemaal al uitgeleend waren. De tempels hier bevatten nog boeddhistische relikwieën. We maakten de grote fout dat we voor de boeddha boom rechtop stonden. Nu weten we dat je altijd lager dan zijn hoofd moet zitten.
Boeddha in een boom
Hele grote boeddhabeelden
Boeddha’s op een rijtje. De boeddha’s worden door bezoekers aangekleed met gele gewaden.
Bloemen
Hier wordt een boeddha zorgvuldig aangekleed door een familie.
Nog een liggende boeddha. Bezoekers kunnen stukjes goud plakfolie kopen en dit op de boeddha plakken.
Een geheel witte tempel in Ayutthaya
Na 3 dagen Bangkok zijn we met de nachtbus zijn we naar Chiangmai gereden. De bus was super comfortabel en we kregen een kussen, dekentje en koffie in de ochtend. Ik heb de hele nacht door geslapen.
Samen in de nachtbus, voor maar 25 euro p.p.
In Chiangmai hebben we een kookcursus gedaan bij Siam Garden Cooking School. We kregen een receptenboekje mee dus je kunt snel een paar Thaise recepten op Tracks to Tasty verwachten!
Kookcursus bij Siam Garden Cookingschool

Vanuit Chiangmai zijn we ook een dag naar de olifanten geweest. In Chiangmai Elephantland worden o.a. olifanten opgevangen die eerder in de toeristische industrie moesten werken. Ze worden hier met hun eigenaar naar toe gehaald zodat de olifant en zijn eigenaar beiden weer terug naar hun dorp en de natuur kunnen. Het rijden op olifanten is zeer schadelijk en ik ben blij dat er steeds meer van deze alternatieven komen. De bevolking wordt zich gelukkig meer bewust wordt van olifanten welzijn.
Olifanten bananen voeren
We maakten een wandeling met de olifanten door de jungle. Naast bananen eten ze heel veel bladeren. Ook ’s nachts slapen ze in de jungle.
In de jungle, de olifanten werden begeleid door hun eigen verzorger
De olifanten kregen een modderbad
Daarna werden ze gedoucht onder de waterval in het reservaat

Uiteraard waren er ook tempels in Chiangmai die we moesten bezoeken.

Doi Suthep tempel. In mijn tempeloutfit, olifanten broek + wit bloesje
Arme monnik 🙁
Op de rijstvelden wordt hard gewerkt. Rijst wordt per korrel gepland, met de hand.
Wandeling door de jungle
Nog deze enorme spin tegengekomen :O
Onderweg deze enorme spin tegengekomen :O
Van Chiangmai gingen we met een minivan door naar Pai. Pai is echt een backpackersplek. In het dorp zijn volop restaurants, cafés en souvenirwinkels te vinden. Qua mensen zijn er ook meer reizigers dan lokale bevolking aanweizig. Overal in Thailand maar ook in Laos, kom je mensen steeds weer tegen omdat iedereen naar dezelfde plaatsen gaat en daar hetzelfde doet. Zo kwamen we meerdere mensen van ons hostel in Chiangmai tegen en kwam een vriend van ons vrienden uit het zuiden van Thailand tegen en uit Vietnam…
Hostel in Pai, het lag buiten het dorp midden in de rijstvelden
Het eten was hier super! Er was veel streetfood en erg goedkoop. Ik heb na lange tijd weer eens een sandwich met avocado gegeten (en nog meer fruitshakes natuurlijk). De omgeving was ook heel erg mooi. Heel groen, heuvelachtig en met rijstvelden. We hebben veel ritjes op de scooter gemaakt door de omgeving.
Een canyon net buiten Pai
Rijstvelden
Roadtrips in de omgeving van Pai
Gelukkig was er een benzinepomp langs de weg 😀
Vanuit Pai moesten we terug naar Chiang Mai met de minivan om door naar Chiang Rai te kunnen. In Chiang Rai hebben we niet zo veel gedaan maar wel de Witte Tempel bekeken.
White temple in Chiang Rai
In de middag zijn we met de lokale bus naar Chiang Kong gereden. De bus had geen airco. Wel bleef de deur open staan tijdens het rijden. Na enig trekken lukte het ons ook niet deze dicht te doen. Uiteindelijk werden we geholpen door de chauffeur. 5000 baht boete als je de veiligheidsgordel niet gebruikt, of nog erger, een durian eet in de bus, maar de deur open laten is geen probleem hier. 😉
Het interieur van de bus
De bus naar Chiang Kong
Rijstvelden op de weg naar Chiang Kong
In Chiang Kong bleven we maar een nacht omdat we de volgende ochtend met de slow boat verder Laos in zouden gaan. Dit en de bijbehorende foto’s in het volgende verslag over de week in Laos :). Ter afsluiting nog drie keer pad-thai, een van mijn favoriete Thaise gerechten die ik hier heel veel gegeten heb.